Wednesday 17 July 2013

Puasa, Air Sirap, Keropok Lekor, dan Tali Getah

Assalamualaikum….


                                   

Bulan ramadhan datang lagi. Sebut pasal bulan ramadhan, kite akan pikir bulan untuk orang islam seluruhnya berpuasa.

Tak kira tua ka, muda ka, budak-budak, atuk nenek…pendek kata semua peringkat umur yang cukup syarat lah.

Sedang diri ini terlena di buai mimpi indah, tiba-tiba ada suara-suara sumbang yang datang menerjah cuping telinga ni. Kenapa la tetiba pulak ada bunyi ketukan pintu pepagi hari ni, kacau tido betul la..huk huk huk..

Hurmm..dengan segala kudrat yang ada terpaksa la kite membangunkan diri, walaupun hari masih lagi gelap. Kalau terus sambung tido kang nanti orang cakap takde orang nak masuk minang. Alamatnya tak nikah sampai ke tua la kite. Susah jugak jadi orang perempuan ni yer. Tapi tetap ada keistimewaanya, sebab orang perempuan mudah masuk syurga, tapi…mudah jugak masuk neraka, alahaii…

Sedang kite bermalas-malasan nak membangunkan diri tetiba kite teringat masa zaman sekolah rendah dulu. Al kisahnya bermula di bulan ramadhan bulan yang mulia..


                                                                   ***********

Kelas bermula seawal pagi hari dibulan ramadhan. Hari pertama seluruh umat islam berpuasa.

Kite tak lepas jugak peluang untuk menunaikan ibadat puasa, walaupun masa tu kalau tak lupa la standard 3. Mencabar betul time tu, sebab kebanyakan bebudak tak puasa lagi kalau standard 3 ka 4 tu, time tu diorang sedang membesar tak kenal lagi kot apa makna puasa. Kite pikir la.

Kebanyakan bebudak ada yang bawak bekal sendiri dari rumah, ada yang beli makanan kat kantin sekolah, dan tak kurang jugak yang beli jajan kat luar pagar sekolah. maklum la sekolah rendah kan kantin tetap dibuka walaupun dibulan puasa.

Kalau dalam kelas kite tu hanya beberapa kerat saja yang dah belajar untuk puasa, termasuk la dengan kite. Rajin rupanaya kite ni, kecik-kecik dah pandai puasa. Hehehehe….

Waktu rehat bermula seperti biasa. Walaupun kite berpuasa aktiviti di waktu rehat tetap kite tunaikan seperti biasa. Budak-budak katakan, berjiwa kental.

Kite ada geng sendiri yang kamcing gitu, bukan geng bas sekolah mahupun geng kampong pisang yer, jangan salah anggap pulak.

Tiap kali tiba waktu rehat kitaorang akan bergerak ke padang, bermain apa lagi, tambahan puasa kan jadi tak payah berebut-rebut beli makan, kawan kite bagi cadangan ‘apa kata kita main lompat tali getah’, kite apa lagi ‘setujuu’ dengan yakinnya..hik hik hik




Da mula lupa da..yang kite time tu sedang berpuasa. Main punya pasal.

Main punya main, tetiba kawan kite dari kelas yang sama jugak datang bawa air sirap, keropok lekor dengan sosnya. Air sirap dia..mak aihhh sedap nampak, dengan kaler dia yang merah tu, memang sedap la, tetengah hari yang panas tu..




Kite apa lagi tak tunggu lama, tambahan lagi dia pelawa kengkawan makan minum sekali..memang hampehh betul…

Minum beberapa teguk, bukan beberapa teguk tapi hamper separuh jugak la air sirap dia kite bedal…hehhehe…

Tetiba kite teringat yang hari tu kite puasa, apa lagi terus berhenti, yang kelakarnya sempat lagi telan air yang berbaki dalam mulut..

Pastu kite terfikir ‘batal ka tak batal, batal ka tak batal’ kite da mula muram dah sebab kite dah janji nak puasa penuh tahun tu..

Balik jer rumah kite terus tanya mrs mama ‘mama, tadi kite tak sengaja minum air sirap…tak ingat hari ni puasa’

‘takpe kalau tak sengaja..rezeki la tu’ kata mrs mama

Huhhh!! Lega rasanya kite…

                                                                              *******

Ermmm macam tu lah zaman kekecik..

Kalau mrs mama tahu ni mesti dia dengan coolnya akan cakap ‘ dengan tak mandi-mandi terus mengadap benda tu jer, bangun-bangun la, lipat kain, basuh kain, mop lantai, lap cermin, basuk kete..’

Macam bibik…tapi itu tidak benar yer..mrs mama sangat sporting…hehhehe

Ok..tutup lappy… 




p/s: selamat menyambut bulan ramadhan al-mubarak, selamat berpuasa

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...